tisdag, januari 31, 2012

LÄGGER NER Dansbandet Thorleifs läggs ner efter femtio år. Här ses dansbandet under Melodifestivalen 2009. LÄGGER NER Dansbandet Thorleifs läggs ner efter femtio år. Här ses dansbandet under Melodifestivalen 2009. Foto: PETER WIXTRÖM

Avslutar med stor farvälturné nästa år

Stockholm (TT Spektra)
Dansbandet Thorleifs läggs ner. Men först blir det en stor farvälturné nästa år.
– Det är med blandade känslor. Det känns tungt, men det känns också som en lättnad att sluta, säger Thorleif Thorstensson till TT Spektra.
Thorleifs är ett av de klassiska svenska dansbanden, med en karriär som sträckt sig från 60-talet fram till i dag och en repertoar som innehåller klassiker som "Gråt inga tårar" och "En liten ängel". Men nu är det slut.
Thorleif Thorstensson, 62, lägger ner sin orkester nästa år.
– Det finns flera anledningar till det. Jag har hållit på med det här i 50 år, jag började när jag var 13. Och någon gång vill man göra något annat.

"Aktning och respekt"

Meningen är att Thorleifs ska avsluta med en stor turné i hela Skandinavien under 2012.
– Vi vill göra det här med aktning och respekt för de som har följt oss i alla år, säger Thorleif Thorstensson.
Publiken har alltid varit viktig för Thorleifs.
– Det är fantastiskt roligt att vara ute och turnera och få möta folk och höra hur mycket man betyder för dem. Skulle jag leva om mitt liv skulle jag leva det på samma sätt.

Två storhetstider

Men det är ännu oklart när och hur turnén kommer att genomföras eller var den sista spelningen kommer att äga rum. Men det förmodligen nära hemorten Norrhult i Småland.
– Norrhults Folkets Hus är nog förmodligen för litet. Det skulle nog blir kaos, säger han och skrattar. Jag vill att vi avslutar på ett ställe dit alla kan komma.
Thorleifs har funnits ända sedan 1962 och har haft två stora storhetstider. Dels på 70-talet med jättehitten "Gråt inga tårar" som paradnummer, dels igen på 90-talet. Dessutom medverkade bandet så sent som 2009 i Melodifestivalen.
– Man blir ju äldre och man orkar inte med så mycket. I ärlighetens namn har det försvunnit en del speltillfällen. Arrangörer som har lagt ner, så det passar oss. Vi har haft de här tankarna i ett par år och det känns som en naturlig följd.
Men musiken kommer Thorleif Thorstensson inte att släppa.
– Jag har en dröm om att göra en dansbandsopera, så kanske blir som en musikal i så fall.
Vad ska du annars göra med all tid du nu får?
– Jag har en familj som jag vill ägna mig åt och så har jag en jättestor frimärkssamling, som jag har ärvt av min far.

Fakta Thorleifs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar